GETINGAR!!

Stefan är redo!
Vi har haft ett getingbo i förrådet som vi nu var tvungen att få bort. Det är inte så kul att hämta grejer i förrådet när getingarna byggt sitt bo precis innanför dörren.
Så Stefan drog på sig ordentligt med skydd från topp till tå och tog bort boet snabbt och smidigt. Jag skulle aldrig ha vågat ta bort det.

Annars idag har vi tagit bort några buskar som det inte var något liv i. De var mest bara ivägen när vi ska klippa gräset. Det blev en tur till Birsta för att köpa jord och gräsfrön att täppa igen hålen med. Det blev riktigt bra och nu hoppas vi att det växer upp gräs.

Syster och hennes familj var förbi idag och fikade. Jag har saknat mina älskade syskonbarn så mycket. Vi har inte setts på ett tag då vi och dom varit på semester.

Nu blir det lite os.

SOMMARENS VARMASTE DAG?

Sol och bad!
Det var vad vi ägnade åt oss igår på Stekpannan. Det var varmt och skönt i vattnet. Stefans syster med familj var också där. Vi har i vattnet långa stunder och njöt av den härliga sommarvärmen.
Det var 27 grader ute så det måste ha varit en av sommarens hetaste dagar.

Igår kväll hade vi grillkväll med vännerna från Karlstad och Peter och Linda och barnen. Det var riktigt trevligt. Vi dukade ute på gräset. Men kaffet drack vi inne på altanen då myggen började bli för jobbiga.

Annars sedan vi kom hem från resan har vi packat upp allt vi hade med oss, tvättat, klippt gräset, varit på cykeltur och gjort fint i trädgården med krattan och trimmern.

Nu regnar det så vi får se vad vi gör av denna dag.

STOCKHOLM, SISTA DAGEN!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Det blev ett stopp i huvudstaden på vägen hem.
Vi stannade till i Hagaparken där det finns stora gräsytor att lata sig på:) Så vi tog med oss en filt, korsordstidningar och sallad och la oss där i några timmar. Det var skönt att ta det lugnt. Det hade blivit för långt att sträckköra från Söderköping och hem så därför blev det ett bra stopp. Vi kände också att det hade varit kul att göra något mer i Stockholm när vi ändå var där. Så vi bestämde oss för att åka in till stan en stund. Vi parkerade bilen och tog tunnelbanan in till stan. Vi gick runt och kollade i affärer och tog det ganska lugnt där också. Vi avslutade vistelsen på stan med en middag på Jensens beefhouse. Där har de bra mat. Vi åt där förra gången vi var i stockholm.

Efter det började vi åka hemåt igen.

Jag sammanfattar denna härliga semesterresa med Öland som mål med att vi har haft strålande väder varje dag med sol och värme och varma sommarkvällar. Vi har besökt de ställen som vi ville på Öland, Långe Jan och Långe Erik., Solliden och Böda camping.
Efter 206 mil i bilen, 6 fantastiska dagar och underbart väder kan jag bara konstatera att detta är en av de bästa semesterresorna jag har varit med om!

SÖDERKÖPING

Allmänt  /  0  Kommentarer

Sista boendet som vi hade bokat var i Söderköping.
Vi kom dit i god tid innan vi fick tillgång till stugan. Så vi gick en promenad i den vackra lilla staden. Göta kanal rinner igenom staden och vi kollade på slussarna och båtarna där.
Vi bokade bord till kvällen på en restaurang utefter kanalen och det var supergod mat och trevlig ställe med kanalerna och båtarna så nära.

Vi hade hört talas om en glassrestaurang i Söderköping.
När vi var där på dagen så var kön dit väldigt lång. Vi tänkte att vi kunde ta det till efterrätt istället på kvällen. Självklart blev det så:)
Vi köade i 50 minuter och det var det verkligen värt. Jag har aldrig i hela mitt liv ätit något så vackra glass skapelser någonsin! Menyn var gigantisk med 60 lika glass skapelser att välja på! Stefan valde en chokladglass med massa gott i och jag valde en med dajmglass, hasselnöt och vanilj. Uppepå toppen var det godisen center och egentligen hasselnötter. När vi skulle beställa sa jag till att jag inte ville ha grädde och nötterna. De var så vänliga och trevliga att jag blev erbjuden mjukglass istället och jordgubbar på toppen. Mjukglassen tackade jag nej till. Det var bra det för det var så sjukt mycket glass som jag skulle få i mig ändå. När vi fick in våra skålar så rök det så fint om min och i botten på skålen var det en blå vätska.
Så det var verkligen värt att köa till detta Smultronställe:)!

vi hade en härlig och bra dag i Söderköping och även där hade vi ett fantastiskt väder.

SOLLIDEN OCH BÖDA CAMPING

Solliden slott!
Vi har hela tiden pratat om sedan vi bestämde att vi skulle semestra på Öland att det vore roligt att besöka det kungliga slottet på Solliden. Där har de en stor trädgård öppen för allmänheten.
Det var kul att komma så nära slottet. Det har jag aldrig varit med om förrut:)

Parken var helt otroligt vacker! Denna bild var aldeles intill slottet. När vi gick där och fotade och tittade på allt fint som fanns där så kom Drottning Silvia körandes förbi oss:)

Denna ros är tagen i den fantatstiska holländska trädgården som var helt otroligt vacker. Det fanns så mycket att titta på och det var så fint där!
Hela stunden som vi var där inne i parken njöt vi av allt det vackra vi möttes av och hur fint och prydligt allting var där. Att vädret var soligt och 30 grader varmt gjorde det hela ännu bättre!
Jag kan inte annat än att rekomendera att åka till Solliden slott om ni är på Öland.

Böda Camping.
Efter besöket på slottet åkte vi upp till Böda Camping. När vi kom fram dit var det två personer som stoppade oss och sa att det var fullt på parkeringen och på stranden men vi chansade och åkte fram och vi hittade en parkering, tog med oss badväskan och gick till campingen och till stranden där. Vi hittade en plats och där låg vi och solade och badade i några timmar. Det var så varmt och soligt. I vattnet var det ganska kallt men ändå skönt att ta sig en svalkande bad emellanåt:) Vi käkade glass och hade en skön dag helt enkelt. Framåt kvällen åt vi middag på campingen.
Vi tog oss sedan en tur upp mot långe Erik, Ölands norra udde.På vägen dit stannade vi till i Byxelkrok som var en fin liten by, inte långt ifrån campingen.
Vi åkte sedan tillbaka till campingen där vi gick runt och kollade. Vi var lite extra nyfikna på de kända gatorna från tv-programmet:)
Såna här små söta skyltar satt överallt på småstigarna ut mot stranden. Det kändes trevligt och trivsamt:)

Vi hade verkligen en bra dag på Böda:) Vi lämnade campingen sent på kvällen och tog oss tillbaka till Kalmar och vår campingstuga.

SÖDRA ÖLAND

Södra Öland.
När vi kom till Kalmar i måndags och campingen där så packade vi ur bilen på lite grejer och sedan åkte vi ut på Öland och åkte runt södra delen av ön. När vi kom dit så åkte vi in till turistbyrån där vi hämtade några kartor på ön. Jag hade även hört talas om en keramikfabrik där i närheten som jag vill besöka. Där köpte vi en mjökkanna (bild kommer senare) och de hade även väldigt mycket annat fint. Sedan började vi åka runt ön.

Väderkvarnar överrallt!
Vi åkte många mil den dagen och överallt på ön fanns dessa väderkvarnar. På ett ställe stannade vi och tog en bensträckare  och då passade vi på att fota lite också. Det vi konstaterade under den dagen var att Öland är väldigt platt!

Ölands södra udde!
Vi åkte så långt söderut man kunde komma på ön. Där finns fyren Långe Jan. Vi löste in oss och gick uppför den långa trappan med väldigt många steg utan trappavsats upptill utkiksplatsen. Det var grymt jobbigt att gå upp men när man kom upp och såg utsikten så var det värt allt!

Det var en fantastisk utsikt däruppe och blåste väldigt mycket gjorde det också. Min kläder och håret blåser åt
alla håll:)

När vi åkte tillbaka mot Kalmar såg vi mycket kor efter ölands platta landskap. De låg nära vägen och såg ut att ha det så härligt:).

En god lunch blev det på en fin golfrestaurang. Jag åt en god räksallad och det kändes på smaken på räkorna att de var färska. De var väldigt goda.

Vi hade en supermysig och bra dag på Södra Öland.
När vi kom tilbaka till campingen tog vi fram grillen och gjorde oss en god grillad middag med gott kött, ris och tillbehör. Bra avslutning på en bra dag!

NORRKÖPING OCH VÄSTERVIK

Allmänt  /  0  Kommentarer

I lördags for vi äntligen i väg på årets semesterresa!
Vi åkte tidigt på morgonen för att komma fram i Västervik i bra tid. Vi gjorde många stopp på vägen och ett långt lunchstopp blev det i Norrköping. Där var det riktigt fint efter vattnet. Jag passade på att fota några bilder därifrån. Vi åt lunch på tacobar, gick runt på stan ett tag och sedan åkte vi vidare ner mot Västervik. Det var en riktigt bra camping som vi hade bokat stuga på, stor och bra med bra stuga och bra servicehus. Stefans föräldrar anslöt till oss där och vi grillade tillsammans på kvällen och gick en promenad runt campingen. Så vi fick en riktigt bra första kväll i Västervik.

Andra dagen på Västervik.
Det var soligt och varmt väder och på campingen hade de en bra och härlig pool. Så dit gick vi och låg där större delen av dagen. Det var så härligt och underbart att bada i poolen.
När vi hade badat klart åkte vi en sväng på stan och kollade runt där. På kvällen åt vi middag med Stefans föräldrar. Jag beställde lövbiff men det fanns också lövbit på menyn, vad är skillnaden egentligen:)?
Vi avslutade kvällen med en glass:)
Vi var så nöjda med våra två första dagar på resan.

KRYSS

Allmänt  /  0  Kommentarer
Detta är en rolig semestersyssla!
Det tycker både Stefan och jag. Stefan har löst hela detta korsord. Jag tycker det är svårt att lösa ett helt korsord så jag tycker det är väldigt bra gjort:) Jag har fastnat för sudoku som jag tycker är väldigt kul och bra hjärngympa:)

Annars idag har vi fixat och grejat med lite av varje.

Nästa blogginlägg tänkte jag prova att göra från appen, snart eller om några dagar.

FÖRSTA RIKTIGA DOPPET

Soligt och varmt.
Det har det varit nu i några dagar. Därför har vi varit på Stekpannan och badat två dagar. Det var verkligen varmt och skönt på stranden och så härligt att bara ligga och slappa i solen. Jag badade första dagen men var inte i vattnet så länge. Igår däremot var jag i och badade 3 gånger. Det var ganska kallt i vattnet men ändå skönt när jag varit i ett tag.
När vi kom hem igår storstädade vi huset. Det behövdes. Det är alltid skönt när det är klart.

Det verkar bli soligt och varmt idag också. Vi har lite att fixa och greja med men lite solande ska vi nog hinna med:)

GLASSPOJKAR!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Gott med glass är det när det är varmt:)
Idag kom syrran och hennes familj hit och åt middag med oss. Vi åt hemmagjorda, grillade hamburgare med bröd, pommes frites och tillbehör. Till efterrätt åt vi glass med strössel och sås. Även den yngste smakade glass och det tyckte han var smaskigt och min äldsta systerson åt också glass med stor aptit:) Jag tycker så mycket om mina underbara syskobarn! Jag är en så stolt moster:)!
Annars idag har det varit soligt och fint väder och vi har varit och solat och badat på stekpannan. Det var varmt och skönt i solen, i vattnet var det inte så värst varmt. Men jag badade ändå.

I morgon ska det också bli soligt.

ÖSTERSUND!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag har vi varit i Östersund.
Vi åkte tidigt i morse. När vi kom fram åkte vi till turistbyrån och hörde oss för vad det fanns att se och göra i Östersund.
Så vi åkte först till Frösön där vi kollade runt lite, stannade till vid ett utsiktstorn och några andra små ställen som vi fick tips om.
Vi åkte sedan och letade upp ett fint ställe där vi kunde äta våran lunch som vi hade med oss. Vi satt vid vattnet och det var ett mysigt ställe. Lite av vattnet syns bakom Stefan:)
När vi var mätta och belåtna åkte vi till ett köpcentrum som jag inte var så väldigt imponerad över men det var ändå roligt att se nåt annat än Birsta:)
En glass på stan blev det också:) Det var riktigt god mjukglass och jag valde polkagris strössel och det fick även bli lite te i den smaken från samma butik. Den kanske jag provar redan i morgon till frukost.
Det finns även en outletbutik för smycken i Östersund som jag hört talas om av en kompis. Så den besökte vi och ett halsband följde med mig hem:)
Vi gick ett tag på affärer och i stadskärnan. Efter några timmar där var vi nöjda och började åka hemöver.
Vi är mycket nöjda med vår utflyktsdag och Östersund verkar vara en fin och bra stad med en mysig och trevlig stadskärna.

HELGEN HITTILLS

Fredagsfika:)
Det hade jag bakat i fredags tills Stefan kom hem från jobbet. Det var hans sista arbetsdag innan semestern. Så nu har vi 3 härliga semesterveckor framför oss.
Igår rensade vi stenplattorna nedanför bron. Det kommer upp mossa och ogräs som vi ville ha bort. När vi rensat klart spolade vi rent plattorna med högtryckstvätten. Så det blev riktigt fint.
På kvällen åkte vi och handlade och när vi kom hem grillade vi. Det blev riktigt gott med grillat kött, pommes frites, sås och grönsaker. Grillat är alltid gott men den här gången var det extra gott.
Idag verkar det bli ännu en molnig och regnig dag. Men det tar vi vara på och håller på att göra rent i kylskåpet. Det behövs verkligen och perfekt väder för det är det.
Sedan blir det en tur till Birsta och där kommer vi nog inte vara ensamma.

Ha en trevlig söndag alla!

SILVER

Mera pyssel:)
Igår köpte jag silverfärg och det var det som var den spännande grejen som jag skrev om i förra inlägget:) Jag köpte den igår. Jag målade två gånger med den färgen, precis som jag gör med de vita. "Lycka" är skrivet med den färgen och jag är supernöjd:)
Jag har haft mycket för mig inne nu när det har varit dåligt väder men nu är jag faktiskt lite less på regn. Så i morgon hoppas jag på sol!

HJÄRTAN

Mera pyssel:)
Igår var jag till Birsta och köpte lite material till mitt skapande:) Stämpeldynan jag hade var slut så det fick bli en ny sådan. Jag var även in på det stora varuhuset och köpte dekorationssand och blad.
Så på kvällen igår gjorde jag klart detta:) Jag är väldigt nöjd med att jag fick till bokstäverna så pass bra. Det är lite teknik med att få till det bra men jag tror jag börjar kunna det nu.
Jag köpte även en liten annan spännande grej som jag har provat idag och som det kommer en bild på framöver:)

Annars igår var jag och hälsade på en kompis. Vi pratade, fikade och hade det väldigt trevligt.

Denna dag har också tyvärr varit regnig. Men jag har försökt ta vara på det och började dagen med att träna ett långt och bra pass i gymmet. Några hjärtan har jag hunnit måla också:)

God eftermiddag!

PYSSELVÄDER

Allmänt  /  0  Kommentarer
Regnet har öst ner hela dagen.
Det gav mig perfekt tillfälle för lite pyssel inne. Jag målade hjärtan som jag gjöt igår. Jag målade alla två gånger. Sedan stämplade jag denna text och gav till Stefan när han kom hem tillsammans med två biobiljetter:)
Jag har kikat i en katalog idag med massor av pyssel så i morgon blir det till att besöka denna butik:)
Det känns ganska trist att inledningen på semestern har bestått av regn och rusk. Men det är bara att hoppas på att det blir bättre snart så det kan bli lite mer sol och bad för är det något jag vill göra på semestern så är det att ta med mig en bra tidning till ett härligt badställe och njuta av semestern:) Jag njuter av ledigheten även fast det regnar men ett stort plus är ju om solen skiner.

systersonsmys

Allmänt  /  0  Kommentarer
I fredags kom min äldsta systerson till oss!
Han kom vid 12-tiden och vi började med att äta nygräddade våfflor med hela hans familj. Det var populärt hos båda mina syskonbarn:)
Han ville så gärna åka och bada för det var en fantastisk dag med sol och värme. Så vi packade badväskan och åkte ner till Dyket. Det var riktigt varmt i vattnet. Han var så duktig i vattnet och simmade och hoppade från bryggan hur många gånger som helst:) Vi badade och köpte glass och hade det så kul tillsammans!
När Stefan slutade jobbet åkte vi och hämtade honom och sedan åkte vi till en pizzeria och åt middag. Kebabtallrik gick hem hos 7-åringen som i flera dagar hade tänkt ut vad han ville äta:)
Sedan hade vi bestämt att vi skulle åka och spela minigolf. Det var jätteroligt och det var bra banor men det är lite svårt också. På några banor fick jag färre en fyra slag:) Man har 7 slag på sig och det fick jag tyvärr på ganska många, haha!  7-åringen var duktig och kämpade bra. Stefan fick minst slag och vann av oss tre:)
Efter golfen ville det hyras film så då åkte vi ner till stan och gjorde det och åkte hem och tittade på Rosa Pantern. När den var slut gick vi ut och spelade lite crocket och fotboll men myggen ville gärna äta på oss så det blev bara en liten stund ute. Vi gick in och slog på tv:n och då var det en Jönsonliganfilm som vi tittade på. Sedan blev det läggdags.
Igår förmiddag åkte vi till labyrinten i Svartvik som han pratat om att han ville göra. Vi sprang runt där och jagade varandra och tog tid på varandra hur lång tid det tog att springa runt där inne.
Vid 12-tiden träffade vi syrran och yngsta systersonen på stan och vi åt lunch med dom. Vi gick runt i några affärer och sedan åkte Stefan och jag iväg.
Så vi hade en jättetrevlig och mysigt besök av min äldsta, underbara systerson:)

Idag ser vädret ut att bli ganska tråkigt och trist så vi får se vad den har att erbjuda.

PYSSEL!

Allmänt  /  3  Kommentarer
Sommarfint ljusfat.
Jag har gjutit fler hjärtan nu. Jag var mer noggrann när jag hällde i betongen i formarna och rörde om så jag fick bort all luft. Det gjorde att hjärtarna blev mer slät och fin. Jag köpte stämplar som jag använde igår för första gången och skrev SOMMAR. Jag är väldigt nöjd med resultatet:) Jag kommer fortsätta att formulera ord med betonghjärtan:)

Hittills har min inledning på semestern varit kanonbra. Igår hade jag en sån där lugn och skön dag. Idag har jag legat på stranden några timmar. Tyvärr var det inte så varmt i vattnet som jag hade hoppats på men det var en härlig sommarvärme som jag njöt av.
Jag började denna dag med att cykla till Stefans jobb och hämta hem bilen. Det blev en cykeltur på 1,6 mil.

Ha en fortsatt trevlig dag!

SEMESTER!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Den inleddes på Södra berget.
Vi köpte med oss var sin sallad och åkte upp till en väldigt fint ställe på södra berget där det finns bänkar och en grill och en fantastisk utsikt. Det var riktigt härligt att sitta där och njuta av att semestern har börjat!
Det känns riktigt bra att vara ledig i 4,5 vecka.

KVÄLLSUTSIKT!

Vackert!
Stefan kollade utöver havet och såg att hela fyren lyste så fint. Det måste bero på regnbågen som ligger aldeles ovanför fyren just nu. Jag gick snabbt och hämtade kameran och fotade denna fina kvällsbild.
Annars idag har jag jobbat och fyllt på det sista lasset grus på uppfarten. Äntligen är vi klar med det och det känns riktigt skönt. Vi tackar chauffören så mycket för hjälpen!
I övrigt idag är det 12 år sedan vi fick ta bort våran långhåriga tax. Oj vad åren går. Den dagen för 12 år sedan vill jag aldrig uppleva igen men min familj hade 12 fantastiska år med honom.

SPEL!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Detta spelade vi igår kväll!
Vi köpte spelet igår när vi var på Birsta. Det var roligt att spela. Jag spelade det mycket när jag var liten och minns att jag då tyckte det var kul. Tyvärr förlorade jag för Stefan köpte så mycket hus på slutet så när jag hamnade på hans gata så blev hyororna så dyra:( Men jag kanske vinner ikväll:)
Annars igår tog vi det lugnt på förmiddagen och sedan for vi in till stan och till Birsta. Vi handlade lite olika saker.

Nu på morgonen har jag tvättat en maskin, gjutit fler betonghjärtan och nu är det dags att klippa gräset.