Nu var det dags!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Det är nästan 4 år sen sist!
Så i fredags hämtade jag ut mina nya, fantastiskt fina glasögon som jag är så supernöjd med! Jag trivs väldigt bra i dom och det skiljde ganska mycket i färg än dom förra. Så det blev en stor förändring och sånt är alltid skoj.
Jag har under en lång tid funderat på att byta optiker. Jag hade nämligen gått hos samma sen jag fick mina första glasögon som var 1983!! Så nu har jag bytt till samma som Stefan har.
Jag har alltså haft glasögon sen jag var 2 år. Det har blivit många glasögon genom åren. Eftersom jag har mina ständigt hela tiden så blir jag less och vill byta efter ett par år och det gör verkligen mycket för utseendet att byta och få en förändring:)
Jag har de senaste 10 åren gjort synundersökningarna på sjukhuset och så även den här gången. Så jag var dit för 2 veckor sen och kollade så att allt såg bra ut innan jag kollade ut nya bågar och allt såg bra ut, alltså ingen förändring i synen sen sist, perfekt!!

Härliga söndag!

Allmänt  /  0  Kommentarer

En bra söndag för mig är som den har varit idag, hunnit med mycket men i ett lugnt söndagstempo.
Vi tog det lugnt i morse. Vi gjorde oss klara för att åka till Birsta. Där blev det en del shoppande. Jag köpte långa träningsbyxor som jag kan cykla i nu när det blivit lite kyligare ute. Jag köpte även ett par jeans, hårsnoddar och lite andra smågrejor.
När vi var klara på Birsta åkte vi till min syster. Vi hade köpt med oss ett paket till min härliga systerson,en Heron faktory gubbe som man skulle bygga ihop själv och som kunde skjuta iväg en kula. Han tyckte den var rolig och han kämpade tillsammans med sin mamma att bygga ihop den:). Vi hade det jättetrevligt med mycket gofika, Mums!
På vägen hem handlade vi på Icamaxi där vi handlade hem så vi klarar oss under veckan med mat.
Till middag idag gjorde vi en supergod kycklinggryta som vi aldrig tidigare provat. Den blev riktigt god! och enkel att göra.

Nu blir det film och att tända ljus här inne. Det är mysigt nu när det börjar bli mörkt ute på kvällarna.

Lyskväll!

Mysigt!
Varje år är det lyskväll längs stora delar av kusten där vi bor. Man sätter ut ljus och marchaller längs vattnet och några släppte upp rislampor i luften. Så vi åkte en tur igår kväll för att kolla in den fina och mysiga tillställningen.
Det var svårt att få till några bra bilder i mörkret men jag tror ändå bilden framför mitt budskap:)

Annars igår hann vi med mycket. Jag begav mig iväg på cykeln klockan 7 och cyklade 2,6 mil. Det var riktigt skönt med en morgontur. Det börjar dock bli lite småkallt nu så det gäller att klä sig rätt.
Det blev även en storstädning av lägenheten och det var verkligen behövligt. Så nu är det så rent och fint som det kan bli:)
Som jag skrev i det tidigare inlägget så var vi barnvakt då vi även spelade krocket och bakade muffins med dom små:)

Idag har vi också en del planer.

Barnvakt!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Igår var jag och Stefan barnvakt åt hans syskonbarn några timmar.
Den äldste tillverkade kläder till den här lilla björnen som hon hade fått av sin mamma. Hon fick lite hjälp av Stefan:) men det mesta gjorde hon helt själv. Han fick även en sovsäck och kudde:)...ja dom är bra påhittiga barnen:)

Söndag och måndag!

Födelsedagskalas igår!
Stefans syster och hennes man slog ihop sina födelsedagsfirande för de fyller år på datum som är nära varandra.
Så vi var där igår och det öppnades många paket och det bjöds på god, hemmagjord smörgåstårta, Mums!
Av oss fick de ett restaurangbesök där barnvakt ingår:)
Annars igår tog vi det ganska lugnt. Jag tog mig en lång cykeltur på morgonen på 2,2 mil. Dagens motion blev också en cykeltur men den här gången blev det uppför södra berget. Jag har ju cyklat upp där några gånger nu. Men det är riktigt jobbigt och förut har jag varit tvungen att göra 3 stopp för att jag inte annars har orkat ta mig upp. Men idag räckte det med 2 pauser vilket känns kanon!

Nu börjar snart nya avsnitt av fångarna på fortet!

Go kväll!!

Selånger Marknad!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Igår på marknaden köpte vi oss var sitt på mjuka, härliga tofflor.
Vi har länge gått och tänkt att vi ska köpa såna men det har inte blivit av. Men nu hittade vi ett par som var snygga och till rätt pris.
Jag köpte även strumpor som jag alltid gör. Den här gången blev det 14 par så nu borde jag klara mig ett tag:)
När vi kände oss nöjda på marknaden tog vi en sväng till Ica Maxi. Därefter for vi till Njurunda. Stefan ville se fotboll på Svartvik och jag stannade kvar hos hans föräldrar där jag somnade och sov i 2 timmar!! Jag som nästan aldrig bruka sova på dan.
Till middag blev det grillat, förmodligen kanske den sista gången för den här sommaren? Till åt vi våran egna, goda potatisgratäng och lite andra goda tillbehör.
Ett kvällsdopp i Stekpannan hann vi också med men jag kan säga det att det blev ett väldigt kort dopp för det var inte alls vidare varmt i vattnet, burrrr!!! Innan vi gick upp kollade vi termometern, 17 grader!! Så det var nog också det sista kvällsdoppet för i år.
Vi hyrde Wallander - Vittnet som kom ut i juli. Vi har alltid sett de nya precis när de har kommit ut. Men av nån anledning missade vi det då.

Näe nu får det bli en cykeltur!

Extra långa

Allmänt  /  0  Kommentarer

Vi var nyss på affären och Stefan fick syn på dessa långa salta pinnar!
Själv är jag inte alls förtjust i såna men det var lite kul att de fanns i XXL.
Vad har hänt annars sen sist? Jo söndags var det soligt väder så då åkte vi till Stefans syster och slappade i solstolen. Stefan tog sig en promenad dit som var 7 km lång.
Vi var där hela eftermiddagen och kvällen och blev bjuden på middag, baconlindad kycklingfilé, klyftpotatis, sallad och goda såser.
I måndags slutade jag tidigt. Så när jag kom hem tog jag cykeln och cyklade ut till Stefans jobb. Sedan blev det en lång väg hem, bort mot Johannedal och över mot Tunadal och sedan ner i Korsta och Skönsberg och sen genom stan och hem. Det blev en tur på 2,7 mil. Så det är jag riktigt nöjd med.
I morgon blir det träning i gymmet. Det var några dagar sen sist så det är dags nu.

Lördagsutflykt!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Igår gjorde vi en utflykt med Stefans föräldrar i Stocka!
Vädret var fantastiskt så vi tog med oss fika och åkte några mil söderut till ett väldigt fint ställe efter vattnet. Vi gick runt och tittade på den vackra miljön. Vi åkte vidare runt några andra små bebygelser. Bland annat stannade vi till vid på ett ställe där de sålde hantverk och fiskegrejer och där fanns också ett litet kameramuseum och det var minst sagt intressant att se hur kamerorna såg ut för så där 20-30 år sen. Han som drev butiken hade mycket att berätta om det han sålde och vad man kunde ägna sig åt i området och så.
Så det var en trevlig liten utflykt.
På kvällen hälsade vi på våra vänner Mange och Sara och deras två härliga barn. Vi hade det jättetrevligt med pratstund och en promanad i det härliga vädret.
Jag och Stefan åkte och tog oss ett kvällsdopp i Stekpannan. Det var 23 grader i vattnet!! Det var så skönt att bada efter den varma dag som var igår. Vi var i ganska länge.
Senare på kvällen spelade vi kort då vi åkte tillbaka till Njurunda. Det var supervarmt ut kl 22! Så vi satt ute ända till 23. Det är inte många sommarkvällar som varit så varma så sent.

Så var det söndag igen då och vi får se vad denna härliga dag har att erbjuda.

Mera smink!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Idag har jag varit på en sminkrådgivning igen!
Den här gången blev jag sminkad i rosa nyanser och jag blev jättenöjd med resultatet för färgerna passade mig kanonbra:) Självklart köpte jag med mig några av de produkter som användes:)
I veckan vi gjort lite av varje. I måndags firade vi min syster som fyllde i tisdags. Det bjöds på jättefin och smarrig hemmagjord smörgåstårta och till efterrätt kladdkaka med jordgubbar på. Hon fick många fina presenter.
I söndags, 8/8 skulle våran långhåriga tax ha fyllt 22 år.
Jag har cyklat mycket i veckan. I måndags blev det en sväng upp till södra berget vilket blir ca 9 km fram och tillbaka. I tisdags morse blev det 7,5 km och på kvällen träning i gymmet. Igår morse cyklade jag 2,2 mil och idag blev det 1 mil. Dessutom har jag cyklat till och från jobbet varje dag vilket är ca 2 km en vända. Så hittills har jag cyklat ca 6,5 mil denna vecka och det kan jag inte vara annat än nöjd med:)

Nu är det snart helg och vi får se vad den kommer innhålla.

Sommarens godaste efterrätt!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Igår unnade vi oss efterrätt efter middagen!
Vi grillade gott i Njurunda. Sedan åkte vi till en glassbar i Skatan och åt supergod glass. Jag åt en bananaspit med banan, kulglass, mjukglass, strössel och chokladsås. Stefan åt ett glassrån med kulglass, mjukglass och strössel och chokladsås. Mums!
Annars igår blev det en lugn dag. Vi tog oss ett bad på eftermiddagen när Stefan klippt klart häcken. Det var det sista doppet på semestern för idag öser regnet ner. Men det kan ju bli fina dagar framöver så några fler dopp innan värmen är slut kan det nog bli:)

Kram!

Pysslat hemma!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Hemmet har fått sig en städning och ommöblering den här veckan!
I tisdags möblerade vi om i vardagsrummet. Vi flyttade på tv:n och soffan och satte upp två tavelhyllor ovanför tv:n. På den nedersta och längsta hyllan ställde vi "Love" som jag fick när jag fyllde år av Stefans föräldrar. Ovanför satte vi en kort hylla där vi under den satte fast en led belysning på batteri som får lysa ner mot "Love". Det blev kanonfint tycker vi själva:) Vi är nöjda med hela möbleringen. Det blev luftigare i rummet.
Kvällen efter tog vi tag i att röja i köket i lådor och skåp. Vi tog även bort en vit hög hylla som bara har varit ivägen. Så där blev det ockå mycket mer plats nu.
Jag har hunnit med ett besök hos tandläkaren också och blev inte klar så ska tillbaka om några veckor.
I onsdags kom mamma och pappa och min systerson hit på eftermiddagsfika. I torsdags var vi barnvakt åt Stefans syskonbarn. Det var fint väder så vi grillade korv vid grillplats i närheten där dom bor.
I går åt vi lunch med Peter och Petra på Tandoori. Det var gott och supetrevligt!
Eftersom det var så fint väder igår åkte vi till Njurunda och var där hela eftermiddagen och kvällen och slappade i solen. Vi tänker åka dit idag me och vara ute och ta det lugnt så här sista dagarna på semestern.

Hemresa!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Det blev ett besök på cloetta fabriken igår på vägen hem!
Denna skylt tillhör chokladboden i Gamla Linköping men det var så mycket folk där så vi gick inte ens in.
Men besöket på fabriksbutiken igår var minst lika bra. De hade massor av cloettaprodukter! Men det var inte alls så billigt som vi hade väntat oss. Andra sortering som det mesta var ska ju vara billigare men vi upplevde det inte som så. Men det viktiga var att vi gjort ett besök där:)
Vi åkte sedan hemåt och vi gjorde ett stopp i Motala och gick i hamnen där. Sedan vidare mot Örebro till min farmor och farfar där vi fikade och pratade en stund.
Innan vi lämnade Örebro åt vi inne i stan och sen fortsatte vi vår resa norrut. Vi åkte via Avesta och Fagersta som vi inte gjort tidigare. Det var roligt att ta en annan väg en den gamla vanliga.
Vi var hemma vid 23-tiden.

Vi har haft en toppenbra resa med många fina utflykter och ätit gott på kvällarna och vi har njutit av att ha semester och bara ta det lugnt.

Gamla Linköping!

Allmänt  /  0  Kommentarer

På lördagen blev det även ett besök i Gamla Linköping!
Hus och byggnader är bevarade som förr i tiden.
Det var mysigt att gå där i gränderna och titta och se hur miljön och husen var förr.
Vi trodde det skulle vara mera butiker och så där men det var ändå värt att göra ett besök även där.

Bergs slussar!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Efter besöket på Kolmården åkte vi till Linköping där vi bokat två hotellnätter.
Så i lördags besökte vi Bergs slussar där många båtar slussas genom Göta Kanal. Det var ett jättefint ställe och vi hade turen att få se många båtar åka genom slussarna just när vi var där. Det var fin miljö runtomkring med båtar, promenadvägar, restauranger och minigolf.

Så det var absolut värt ett besök. Vi hade tur med vädret och vi gick där och njöt av den vackra naturen och allt fint runtomkring. Det var sju slussar just där vi var och det tog 15 minuter för vattnet att fyllas så båten kunde åka vidare till nästa. Så det tog sin lilla tid.

Kolmårdens djurpark!

Allmänt  /  0  Kommentarer

På fredag morgon åkte vi vidare mot Kolmården!
Det är en så fin djurpark med så många olika djur. Vi gick där i flera timmar och kollade på alla djuren självklart tog vi massor av bilder!
Två grejer som jag tycker är självklara när man är där det är att se föreställningen i delfinariet och åka en guidad tur i safariparken. Förra året när vi gjorde det så var djuren där ganska stilla och långt bort. Men i år hade vi tur. Lejonen låg precis vid vägen och girafferna var också väldigt nära. Några sprang över vägen också när vi kom. Det blev väldigt bra bilder inifrån bussen med kameran.
Delfinariet är också väldigt rogivande att se på. Delfinerna är duktiga och helheten av föreställningen får bra betyg:)
Vi fortsatte sedan vår promenad i parken där aporna och björnarna var favoriterna för oss att titta på:) Aporna blir så naturliga och de ser så busiga ut där de hoppar mellan träden. Björnarna är dock mer för att gömma sig när man vill se dom, men några bra bilder fick vi!x
Jag visar här några av alla bilder vi tog:)

Vi hade en toppendag på djurparken och jag kan rekomendera alla som inte varit där att göra ett besök för ni kommer inte ångra er!

Heron City!

Allmänt  /  0  Kommentarer

I Torsags öste regnet ner i Stockholm!
Men vi trotsade det och gick ändå på stan några timmar. Det finns så många bra gallerior där. Det blev inte så mycket shopping men det är roligt att gå runt där och titta i affärer.
Vi besökte en fotoaffär för att kolla på tillbehör till kameran. Så vi köpte ett filter som man sätter på linsen för att skydda den mot skador och smuts.
På eftermiddagen kom Stefans föräldrar och ner och hade med sig hans äldsta syskonbarn. De hade bokat rum på samma hotell som oss. Så på kvällen åkte vi in till stan och åt middag. Sedan var planen att vi skulle åkt till Gröna Lund. Men på grund av regnet så valde vi i stället att åka till ett köpcentrum där dom också bland annat hade bowling och spel hall. Så vi bowlade och hade det trevligt!
Så det var torsdagens aktiviteter i den stora staden:)