Bärplockning

Uppehåll.
Det har regnat hela dagen. Efter middagen var det dock uppehåll. Så vi tog oss iväg och plockade hallon.
Jag tycker det är roligt att plocka bär. Att plocka fram från frysen och göra en hallon och blåbärspaj, så gott är det!

Dagens middag

Fläskfilé pasta.
Idag tillagade vi middagen på murrikan. Det blev fläskfilé pasta. Det blev väldigt gott även den minsta i familjen gillade det.
Vi har sagt att ska prova att göra lite mera mat på murrikan. Den här rätten var ganska enkel och det finns nog många som är lätta att tillaga.

Hos kväll!

Hemmagjord

Jordgubbssylt.
Igår kokade jag egen jordgubbssylt. Vi åt våfflor till lunch. Så det passade bra att servera egen sylt. Min äldsta systerson har varit här i två dagar. Så båda barnen gillade sylten:)
Det blev så mycket godare att göra egen sylt.

Bärplockning

Hallon.
Idag åkte jag och Stefans pappa iväg och plockade hallon.
Det är så kul att plocka bär och så roligt och gott att ha till hösten och vintern.

God eftermiddag!

Rensat uppfarten

Ogräs.
Igår fixade vi ute med uppfarten. Den behövdes fräschas upp. Så vi tog bort allt ogräs efter kanterna.
Gruset åker ofta ut mot kanterna. Så jag krattade och jämnade till.

Entrén.
Plattorna utanför ytterdörren blir också full med ogräs. Så Stefan skrapade och spolade med högtryckstvätten.
Det blev så fint och så stor skillnad!

Jag tog undan lite grenar och stenar efter att vi grävt till fiberkabeln, jag tog bort två buskar och fixade med lite annat.
Så nu känns det snyggt och fräscht.
Så efter att på förmiddagen varit på Himlabadet med Cesar, hans faster och kusin var jag helt slut:)
Att både haft kul på badet och jobbat i trädgården på samma dag kändes härligt!

Dalarna

Rättvik.
Idag skulle det regna hela dagen här i Bollnäs. Vi kollade Rättvik och där såg vädret bättre ut. Så vi åkte dit. Det var ca 1,5 timmes bilfärd.
Vi letade först något ställe att äta lunch på. Vi gick förbi Rättviks tunnbrödsbageri. Jag köpte både hårt och mjukt. Det mjuka var så varmt som det är när det är nybakt.

Långbryggan.
Vi googlade vad som fanns i Rättvik att göra. Långbryggan kom upp. Så vi gick den hela vägen ut. 628 meter lång. Det var väldigt fint.

Mora.
Vi åkte vidare till Mora. Vi hade fått tips om en lekstig där. Så vi åkte dit. Vi blev glatt överraskade. Den var väldigt bra gjord och Cesar tyckte det var så kul! Det var som små banor överallt där barnen kunde klättra, krypa, balansera mm.
Jag tyckte alla skyltar var så fina.
Dit kommer vi åka igen om vi har vägarna förbi.
Vi åkte sedan in till stan och tittade och åt middag innan vi åkte tillbaka till Bollnäs.

Så vi har haft en mysig och bra dag i Dalarna.

Torsdag

Mysdag!
Igår tränade vi på förmiddagen. Jag har med mig cykeln. Så jag har cyklat en tur varje dag.
Vi gick in till stan och kollade runt. Cesar fick köpa en leksak på leksaksaffären, vi käkade glass och jag fyndade en scarf på Fanny. 70kr och 70% rea. Så jag betalde 21 kr!
På kvällen lyxade och Stefan med lite gott.

Järvsö

Utflykt.
Eftersom vädret har varit si och så dom här dagarna så gjorde vi i onsdags en utflykt till Järvsö. Det ligger bara några mil härifrån.
Vi tittade runt lite och fikade på Lill-Babs café. Det var väldigt mysigt och gott fika.
När vi kom tillbaka tog vi det bara lugnt, grillade och myste på.

Bollnäs

En favorit
I tisdags åkte vi hit till Långnäs camping i Bollnäs. Vi var här förra sommaren också och trivdes bra.
Det var bra väder när vi kom ner. Så vi passade på att slå upp tältet direkt. Vi hade bästa hjälpen:) Så det gick snabbt att få upp det.
Den dagen tog vi det lugnt, var till den fina lekparken och njöt av campinglivet.

Campingbord.
Våra kompisar som också har husvagn hade köpt det här bordet på Jula för 99kr. Jag tyckte det var så bra till barnen. Så jag köpte ett på vägen hit. Det passar perfekt som fikabord för honom.

Det är en väldigt lugn och fin camping med nära till Centrum.

Campinghelg

Sörfjärden.
Igår kom vi hit till Sörfjärdens camping. Våra kompisar som också har husvagn frågade om vi ville campa ihop.  De kom i torsdags.
Jag hade ringt och bokat en plats. När vi kom fanns det typ 3 platser kvar. Så det är typ fullt nu.
Isak och Cesar lekte för fullt och Elias fick också hänga med på ett hörn:)
När barnen lagt sig satt vi vid deras husvagn och myste och pratade.

Vi får se vad vi hittar på idag.

Sol och bad

Äntligen!
Igår var det soligt och varmt och badväder. Det har vi verkligen längtat efter.
Vi åkte till Himlabadet. Det kändes som ett bra alternativ istället för stranden. Havet är ganska kallt nu eftersom det varit så mycket sol sista dagarna.
Saga och hennes mamma kom också dit. Så barnen busade och badade.
Det var en väldigt mysig och härlig dag!

Golfrunda

Minigolf.
I torsdags spelade vi minigolf med Ulrica och Hans.
Banerna där väldigt fina. De har inte funnits så länge.
För mig gick det ganska bra om jag får säga det själv:) Jag fick många 2:or och även en 1:a. Jag kom dock sist men vad gör väl det:)
Efteråt åt vi glass.
Cesar fick somna i bilen på vägen dit. Vi åkte i tid så att han skulle somna in bra. Det tog bara 5 minuter så sov han. Han sov under tiden vi spelade och det var bara att lyfta in honom när vi kom hem.

Mysig lunch

Selånger.
Idag var jag och Cesar på stan med faster Sara. Vi kollade runt lite och Cesar fick en ny keps.
Vi åkte sedan till Pilgrimscenter i Selånger. Där har det ett fint lunch ställe. Miljön runtomkring var fin och vi tittade runt innan vi åkte hem.

Somrig dag

Semester.
Känslan för ledighet börjar infinna sig. Igår kändes det som en härlig sommardag.
Jag hade tid hos sjukgymnasten. Sambon jobbar den här veckan. Så Cesar under tiden hos farmor och farfar. De hade lekt ute i ett tält och haft så skoj.
Jag passade på att göra lite det jag själv ville som att läsa Amelia. Jag njöt en stund av solen innan jag hämtade hem Cesar.

Strandhäng.
Det var varmt på eftermiddagen. Så vi stannade till vid stranden. Det var bara vi där. När vi kände
på vattnet förstod vi varför.
Cesar lekte med sanden och vattnet ett tag. Han passade på att njuta han också:)

Grillmiddag.
Igår blev vi bjudna på middag hos Stefans syster. Allt var supergott. Kyckling, grönsaker, sallad, bulgur, potatissallad, såser mm. Vi smakade även pommes frites som hon tillagade i en Airfryer. Vi har funderat på att skaffa en sådan. Den känns smidig att ha i husvagnen.

Så vi hade en bra och mysig dag!

Tarzanstigen

Äventyr.
Idag åkte vi till Södra berget och gick Tarzanstigen med Saga. De tyckte det var roligt och de kämpade på och vågade prova några saker som var lite svårare.
De klättrade, balanserade och klättrade med rep.
Efteråt fikade vi tillsammans.
Vädret är ju ganska ostadigt. Så det är inte direkt något badväder. Därför passade detta perfekt idag.

Paw Patrol

Favoriten.
Paw Patrol är verkligen en favorit hos Cesar. Han fick mycket när han fyllde år. Paraplyet har han ute även om det inte regnar:)
Han vill ha alla fordon helst. Han är helt tokig i det och leker med det jättemycket.
Vi får se hur länge intresset håller i sig innan det blir något annat som blir intressant.

Minneslunden

Pappa.
Igår åkte vi till minneslunden. Pappa fick en stor, somrig bukett med prästkragar. Pappa tyckte också om dom.
Jag hade först tänkt lägga buketten vid minnesplatsen. På vägen dit tog jag ändå med mig en vas som brukar finnas att ta där. När jag kom fram hade de bytt ut gallret mot ställningar för just vaserna. Det blev väldigt fint.
Jag kommer aldrig vänja mig vid att pappa inte är med oss längre.

Prästkragar!

(null)
I helgen hälsade vi på grannarna.
Vi hade det väldigt trevligt som vanligt. Vi spelade krocket, åt god mat och umgicks och hade trevligt.
Det fanns hur mycket prästkragar som helst! Det var så fint!
Närbilder.
Jag passade på att prova kameran lite mer på min nya mobil. Det gick faktiskt bra och det blev ganska bra bilder.

Utflyktsdag

Åstön
I fredags åkte vi och mamma på utflykt. Vi åkte först till Åstön. Vi gick till en strand där vi njöt av solen och utsikten och Cesar lekte i sanden.
Vi hittade sedan ett bra ställe att äta den medhavda lunchen på.
Oxviken stannade vi också till vid. Den stranden är väldigt fin. Det var inte badväder men Cesar och jag doppade fötterna.
Sista utflyktsmålet blev Västanåfallet. Där var det mysigt och väldigt fin natur. Vi fikade där och gick runt och tittade på vattenfallet.

Vi hade en väldigt mysig dag!

Nytt!

Skor!
Cesar har haft dåligt med skor. Så igår åkte vi iväg och shoppade till honom.
Nike skorna köpte vi på Intersport för 199kr! Han ville så gärna ha spindelmannen skor. De hade sådana en annan affär. Så han fick dom också.

Så nu klarar han sig i sommar.

Pinchos

Semester!
Igår firade vi in semestern. Vi åt middag på Pinchos.
Vi har inte varit så mycket ute och ätit sedan Corona började.
Vi fick ett bord där det i princip var tomt runtomkring. Så jag tyckte det funkade bra.
Det är så mysigt med konceptet med små rätter. Jag beställde langos, plankstek och Fisch&chips. Allt smakade gott. Cesar åt amerikansk pannkaka och minihamburgare.

Nu är det ledigt i 4 veckor!

Uppdrag

Paraply!
Igår regnade det och Cesar ville prova sitt nya paraply. Så han fick i uppdrag att hämta posten. Han har varit lite för kort för att nå posten men nu han blivit tillräckligt lång för att nå:)
Semestern har nu börjat för Cesar och mig. Det ska bli skönt med några veckors ledigt.

God eftermiddag!

Fruktsallad

Så gott!
Igår kväll gjorde jag denna somriga fruktsallad igen till Cesar och mig. Melon, vindruvor och jordgubbar. Så somrigt och gott blev det!