FIN BLOMMA

Allmänt  /  0  Kommentarer

Flitiga lisa. Den får så fina rosa blommor. Den verkar trivas bra ute på altanen för den har blommat mycket. Alla andra blommor vi har på altanen trivs också för de växer och blir höga och fina.
Helgen har bestått av mycket fixande. I lördags tvättade vi bilen. Det behövdes verkligen. På eftermiddagen tvättade jag även min cykel. Jag spolade av den med högtryckstvätten och den blev så blank och fin. Efteråt smörjde jag in kedjan så att den lättare håller sig hel och fin. På kvällen blev vi bjuden på grillat med god potatis och annat gott, Tack så mycket!
Igår hade vi en rejäl och grundlig städning här hemma i vårat 200 kvm stora hus. Det tog oss fyra timmar. Men nu blänker hyllorna i kylen som aldrig förr och inte ett damkorn finns någonstans så långt ögat når.

Nu kanske det tar några dagar innan jag uppdaterar bloggen, varför kommer ni få veta framöver.

FAMILJEKVÄLL

Allmänt  /  0  Kommentarer

Solrosor. Det fick jag av min systerson när de var här ikväll och åt middag med oss. Även pappa var här. Mamma jobbade ikväll så hon kunde tyvärr inte komma. Tack så mycket säger vi för de fina blommorna! Vi bjöd på grillad fläskfilè och potatisgratäng med tillbehör. Det var mycket uppskattat.
Vi satt ute på altanen till 20.00 då postkodskampen började på TV. Det var populärt hos den 6-årige middagsgästen:).
Den yngste middagsgästen blir snart 2 månader! Oj vad tiden går fort.

Annars idag har vi varit på Birsta en sväng. Sedan åkte vi in till stan och åt lunch.
Eftermiddagen har varit lugn. Nu på kvällen har vi städat bilen. Det behövdes verkligen. I morgon blir det dags att ge den en tvätt också.

ULVÖN!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Dit gjorde vi en utflykt idag. Vi åkte bil till Docksta där vi klev ombord på båten mot vackra Ulvön. Båtresan tog ca 1 timme.
När vi kom fram började vi med att äta lunch på en mysig hamnrestaurang. Sedan gick vi och tittade runtomkring på ön. Det är en väldigt fin miljö där med fina sjöbodar och små butiker. Eftersom vädret var superbra, soligt och 25-30 grader varmt! så tog vi en paus och satte oss och vilade i solen vid båtarna. Även cafèet vid det stora, fina hotellet fick ett besök av oss.
Klockan 15 gick båten tillbaka till Docksta och jag kan bara sammanfatta denna dag på ett sätt: En fanstisk och härlig sommardag på en härlig Ö!

STORFISKARE

Allmänt  /  0  Kommentarer

En regnbåge. Det var vad Stefan fick på kroken när vi var vid Igeltjärn och fiskade idag med Stefans nära och kära. Den vägde 9 hg och var den största fisken som drogs upp av oss alla som var med. Jag fick ingen napp. Det var många som var där och smaskade på maskarna men ingen som fastnade på kroken.
Vi hade lunch med oss och vädret var soligt och fint. Så vi har haft en trevlig och härlig fiskedag.

BELYSNING

Allmänt  /  1  Kommentarer

Shopping blev det idag. Vi åkte till Birsta en sväng idag. Vi köpte två av dessa golvlampor på Ikea. Vi har en i rummet nere och en uppe. Det blev riktigt mysig belysning så här i regnrusket.

FLYGANDE JAKOB

Allmänt  /  0  Kommentarer

Det blev gårdagens middag. Det var längesen jag åt det men det är riktigt gott. Det är alla goda ingredienser som nötter, banan, tomatpurè, kyckling, ris och grädde i en blandning som gör att det blir så gott tycker jag.
Vi var hos Stefans föräldrar igår och hjälpte dem att rensa garaget. Det blev även en cykeltur hem från dom igår. Nu har jag kommit igång med cyklingen igen efter att förra veckan ha vilat från den.

SOLENERGI

Allmänt  /  0  Kommentarer

Dessa lampor köpte vi för ett tag att ha på altanen. De laddas av solen under dagen och när det blir mörkt på kvällen så lyser de. Så igårkväll passade jag på att ta en bild på denna fina uppfinning. Vi har en stor, vit ovanför altanbordet och en liten blå vid ingången.
Annars igår fick vi mycket gjort. Det var så dåligt väder så vi passade på att greja med saker inne. Vi åkte till mamma och pappa på förmiddagen och hämtade några kartonger som jag haft kvar där. Jag gick igenom dessa och rensade ut sånt som inte är något att ha kvar. Några saker åkte vi med till Fyndlagret.
Det blev en cykeltur på eftermiddagen, vi gjorde mat, Stefan sotade pelletspannan och jag spolade ur soptunnorna.

Denna dag ser tyvärr ut att bjuda på lika tråkigt väder.

FREDAGSFILM

Allmänt  /  0  Kommentarer

Spännande. Det var denna nya film som vi såg igår. Den kom ut 6 juli och det kommer släppas flera nya Irene Huss- filmer den närmaste tiden. Det är bra tycker jag som gillar svenska filmer och särskilt av denna typ.

Jag vet att jag inte bloggade något i torsdags och därför skriver jag några rader om denna dag nu. På förmiddagen passade jag på att klippa gräset. Det växer väldigt fort nu och för att hålla det snyggt så behövs det klippas ganska ofta.
Vid lunchtid åkte jag ut till syster en stund. Jag saknade mina underbara syskonbarn efter att inte kunnat träffa dem på ett tag då de varit bortresta. Den äldste var och badade med en kompis och den yngste sov mest den stund jag var där. Man är ju ganska trött när man 6 veckor gammal:) Oj vad tiden går fort! Att mitt äldsta syskonbarn blir 7 år i år är helt otroligt:) Mosters stora kille!
På kvällen var vi på Biteline och åt tacos med mamma och pappa. Det är alltid lika gott och mätt blir man alltid när man är där, kanske aldeles för mätt ibland:) Men som sagt, gott är det.

KYLD MAT OCH DRYCK

Allmänt  /  0  Kommentarer

Kylbox. Det passade vi på att införskaffa igår på Biltema som öppnade sin nya butik i Birsta igår. De hade öppningsperbjudande på denna praktiska kylbox som man kan koppla till bilen och även till ett vanligt vägguttag.
Vi är mycket nöjda med köpet som kommer vara till användning framöver.
Vi gjorde även lite andra småärenden innan vi åkte hemöver.

VARMT HEM

Allmänt  /  0  Kommentarer

4160 kg pellets kommer göra vårat fina hem till ett varmt sådant det närmaste året. Igår fick vi nämligen 5 pallar hemlevererat. Vi bar alltså totalt 260 säckar, 52 stycken, alltså 1 pall bar vi till garaget och resten förvaras i förrådet.
Pappa kom förbi och hjälpte oss att bära. Tack för hjälpen! Så på mindre än 1 timme hade vi burit in allt.

FIKA

Allmänt  /  0  Kommentarer

Chokladmuffins med vaniljfrosting. Det bjöd jag på idag när jag hade en kompis här på besök. Det blev goda tycker jag:) Det är roligt att baka muffins eller cubcakes som det också kan heta.

Annars idag har jag rensat våran grusgång på ogräs. Det kommer upp hela tiden och det är inte snyggt när det blir mycket. Så nu ser det bättre ut.

ROSENKNOPP

Allmänt  /  0  Kommentarer

Vacker är den, en av alla rosenknoppar som nu blommar så fint på en av våra buskar. Jag tog bilden efter det regnoväder som var tidigare idag.

OVÄDER!

Allmänt  /  0  Kommentarer

Blixtrar och dunder! Det har varit en väldigt långvarit oväder som nu äntligen börjar avta. Det behövdes regn för växtligheten så att min björnbärsbuske kan växa och bli stor och att vårat gräs som såddes för några veckor sedan kan växa och bli fint. Inget ont som inte har nåt gott med sig:)

BJÖRNBÄR

Allmänt  /  0  Kommentarer

Knopp och blommor. Björnbärsbusken jag fick av en kompis när jag fyllde år har nu börjat blomma. Den har haft knoppar en längre tid. Jag har gett den vatten och även lite aska från öppna spisen som jag läst ska vara bra. Så det lilla knepet kanske gjorde susen.

God förmiddag!

SOMRIGA MUFFINS

Allmänt  /  0  Kommentarer

Ett nytt recept provade jag i helgen.
Jag hittade ett recept där smeten skulle innehålla bland annat fil och matolja vilket gjorde att de blev fluffiga och saftiga. Riven citronskal och saft från citronen gav en härlig, somrig smak. Den är dekorererad med vaniljfrostning och hallon.
Så dessa bakverk bjöd jag på igår när en kompis kom på besök:) Dessa fick bra betyg. Det är så roligt att baka, särskilt nu när jag har en Kitchenaid. Det går så smidigt och lätt.

Idag åkte jag till Bergafjärden för att sola och bada. Jag var där ganska tidigt på förmiddagen och då var det inte särskilt varmt i vattnet. Men senare när jag tog ett dopp till så var det mer behaglig temperatur.

HÄRLIG SOMMARKVÄLL

Allmänt  /  0  Kommentarer

Kvällsbad! Jag och Stefan ville åka till stekpannan och ta oss ett kvällsdopp. Även Stefans syster och systerdotter följde med. Det var 25 grader i vattnet kl 20.00!! Helt underbart!!Vi var i länge. Det var uppfriskande och svalkande med ett kvällsbad efter en så här varm sommardag!
Idag har vi varit till stugan och hjälpt mamma och pappa och sätta foder runt två fönster som de har bytt på stora stugan. På gäststugan har de bytt dörr så även där blev det nytt foder runtom. Vi grillade gott innan vi åkte hem. Tack för den goda maten!
När vi kom hem från kvällsdoppet grillade vi korv och Stefans föräldrar kom på besök, trevligt.
Nu blir det att lägga huvudet på kudden efter en lång och härlig dag!

SEMESTER!

Allmänt  /  0  Kommentarer

4 veckors ledigt! Det blir härligt det!
Vi köpte pensèer till altanen för ett tag sedan för att göra det ännu mer hemtrevligt där. Jag fyllde två blomlådor och även en väggampel som vi har på väggen bredvid dörren. Dessa har växt och blivit väldigt höga och fina. Så igår fäste jag ett snöre för att stötta skälkarna så att de inte går av. Blommorna är så fina och jag kommer ihåg att vattna trots att detta inte är min starka sida. Värmen ute och vatten har gjort susen!
Annars i veckan har det varit fullt upp. Onsdag till torsdag hade vi besök av en god vän till mig sedan studietiden. Hon var på väg norrut och gjorde en visit även här. Vi åt gott, surrade och vi hade mycket att prata om då vi inte setts på ett tag. Vi hade supertrevligt!
Ja nu inleder jag alltså min fyra veckor långa semester! Underbart!

SÖNDAGSUTFLYKT

Allmänt  /  0  Kommentarer

Labyrinten i Svartvik. Dit gick utflykten igår när Stefans systerdotter kom till och hälsade på. Vi packade med oss nybakta kakor och saft och en filt. Labyrinten är mycket populär bland barnen och själv tyckte jag att jag mest sprang runt, runt och inte hittade ut:) När vi jagat varandra där inne satte vi oss på filten i gräset och fikade. Det var så mysigt och vädret var soligt och fint. Vi avslutade utflykten med en glass i solskenet.

5:50

Allmänt  /  0  Kommentarer

Cykelturen i morse. Klockan 5:50 började jag min cykeltur på Birsta. Jag åkte med Stefan till hans jobb och tog cykeln i bilen för att cykla tillbaka hem. Det tog mig 1 timme och som ni ser så blev den 19,6 km lång.

KAKBAK

Allmänt  /  0  Kommentarer

Igår fyllde jag kakburken med dessa smarriga kakor. Drömmar har jag aldrig gjort förut men de blev riktigt goda och enkla var de att baka. Sega chokladsnittar har jag gjort en gång förut och då blev det misslyckat. Denna gång blev de bättre. Brownies har jag heller aldrig bakat tidigare. De var nog inne i ugnen något för länge men de blev uppskattade ändå:)
Det är så kul att baka, särskilt nu när jag har en Kitchen aid:) Det går smidigt och snabbt och smet och deg som jag hittills har provat med den blir så bra.
Igårkväll var vi på en mycket trevlig och bra 30-års fest! Det är alltid trevligt med kalas.

FAMILJEMIDDAG

Allmänt  /  0  Kommentarer

Tacos! Det fick vi i igår hos mamma och pappa. Det var massor med grönsaker och goda tillbehör på bordet, gurka, tomat, sallad, röd och gul paprika, oliver, riven ost, majs, creme frieche, ostsås, tacochips och andra goda tacosskal. Även min systers familj var också med. Det är alltid lika roligt att få träffa mina två underbara syskonbarn! Minstingen växer så det knakar.
Tack så mycket för den goda middagen!