Blåbär

(null)
Äntligen börjar de bli klara.
Jag och Cesar gav oss ut till skogen i eftermiddag för att kolla om bären blivit klara. Det hade dom.  Så vi plockade och Cesar åt många under tiden:)
Vi fick ihop några deciliter. Vi hade med oss fika som vi mumsade i oss vid en stubbe.

I måndags kom vi hem från våran härliga campingsemester i Bollnäs. Det är så mysigt och härligt att campa men det var också skönt att komma hem. Efter några dagar hemma ser vi redan fram emot nästa tripp.
Vi har hunnit ganska mycket sedan vi kom hem. Vi har tvättat och plockat ur husvagnen. Den har
även fått en rejäl städning.
Vi har även sålt en del saker som Cesar inte använder längre. Vagnen han har haft på förskolan har vi sålt och även vagnen han har haft hemma är också såld nu. Så det känns väldigt bra och skönt att bli av med lite grejer.

Jag har även hunnit med två långa cykelturer, en igår och en idag. I morgon blir det nog en promenad.

Olerys

Olerys.
Olerys ligger bara 500 m från campingen.
Så i fredags åt vi där. Som campinggäst får man 15 % rabatt.
Vi nattade Cesar som vanligt på kvällen. Han somnade tills vi kom dit. Jag och Stefan kunde äta i lugn och ro. Det som var så bra var att det var gångavstånd, det har vi inte till restauranger hemma.  Så det var bara att passa på och njuta och ta vara på fördelarna:)

Det var riktigt god mat dessutom:)

Kvar i Bollnäs

Härliga semester.
Vi är fortfarande kvar på campingen i Bollnäs. Vi trivs verkligen bra här.
När jag och Cesar gick och diskade här om dagen hade jag bästa hjälpen. Jag diskade och han torkade.

Diddi.
Cesar gillar Babblarna. Han har sina tre favoriter, Diddi, Babba och Bibbi. Han har haft med sig dom till stranden och haft dom när han sovit. När vi kom till husvagnen en dag hade Cesar tappat Diddi.  Så jag gick tillbaka och efter vägen såg jag den hänga i staketet. Jag visade bilden för Cesar och jag berättade att Diddi hade klättrat upp för att inte bli påkörd:)

Långnäs camping

Campingtripp.
Igår kom vi hit till Bollnäs. Vi hade sökt på nätet och hittat en camping som vi tyckte såg fin ut. När vi kom fram stämde det inte riktigt med vad vi hade läst.
Så vi åkte till en annan camping i närheten som kändes mycket bättre. Den känslan visade sig stämma.
Den är lagom stor, lugn och väldigt fint runtomkring.
Fin miljö.
Campingen ligger på en udde. Det finns en båthamn, en fin strand och stora gräsytor och en stor lekpark i närheten. Så den ligger fantastiskt fint.
Somrigt mellis.
Jag tog med jordgubbar från odlingen i söndags. Så jag och Cesar åt jordgubbar och mjölk till mellis. Jättegott!

Cesar hittade en kompis och de cyklade runt campingen och hade så roligt tillsammans.
Det var soligt och varmt så vi badade på eftermiddagen och efter maten. Vi gick till lekparken och vi njöt av denna väldigt fina camping.

Från egna landet

Mera jordgubbar
Igår när Cesar och jag gått en promenad ville han hoppa studsmatta. Efter en stund sprang han bort mot jordgubbslandet. Jag brukar inte få så många bär bara någon enstaka. Nu var det 7 stycken som var röda och fina, Det låter inte som så många men för mig och Cesar var det en stor glädje att få se så många samtidigt i det lilla landet:)
Glädjen och lyckan i Cesar var enorm:)

Jordgubbsodling

Ängom.
Det finns en jordgubbsodling i Ängom.
Igår kväll åkte jag, Sara och Astrid dit och plockade. De flesta jordgubbarna var stora och fina. Det var så roligt att gå där och plocka och välja ut de största och rödaste bären.

Nästan 5 kg.
Jag tog med en 10- liters hink. Jag hade inte som mål att fylla den men det gick ganska snabbt. Så det blev många härliga bär.
Jag rensade allt när jag kom hem. Jag frös in det mesta så jag kan prova att göra lite sylt och kräm. Jag sparade mycket i kylen till idag för att göra kräm och några att kunna äta som dom är.

Det var så roligt och rogivande att gå där och plocka och så kul att ha lite att ta fram.

Badhelg

Bassänghäng.
I fredags var det badväder.
Så då passade vi på att åka till Himlabadet. Ullrica följde med oss. Cesar badade mest i den största bassängen. Det förvånade mig lite. När vi har badat på badhus senaste tiden har han inte velat det. Men nu ville han dit med detsamma:)
Vi hade en mysig dag med sol, bad och det var roligt och trevligt att få umgås med min fina vän.

Strandhäng.
I lördags var det soligt och varmt på eftermiddagen och kvällen.
Vi åkte till Dyket när Cesar vaknade efter sin middagsvila. Han ville inte bada men lekte och grävde för fullt i sanden.

Poolhäng.
Stefans syster har egen pool. Så på kvällen gick vi dit och badade några timmar. Cesar tycker det är mysigt och härligt att bada.

Brygghäng.
Igår åkte vi till Stekpannan. Det var inte så varmt i vattnet. Cesar lekte och badade längs bryggan och gjorde några härliga hopp:)
Vi solade och badade och det var stundvis varmt och härligt.

Så vi har haft det mysigt i helgen med mycket sol och bad.

E street

Restaurangbesök.
I fredags sov Cesar över hos mamma. Vi passade på att gå ut och äta. Det blir inte så ofta att vi gör det nu för tiden.
Det finns många restauranger här i stan. Vi valde E street som vi vet har bra och god mat. Jag åt lammfilé med potatisgratäng och pepparsås. Det var så gott!
Vi åkte sedan hem och tog det lugnt.
Cesar hade haft det mysigt och bra hos sin mormor:)

Murrika

Invigning.
I helgen har vi provat att laga mat på Murrikan vi köpt. Vi har skaffat oss den för att ha med den när vi campar.
Vi lagade en kycklingwok här hemma och det blev verkligen gott.
Det är smidigt att laga mat utomhus,

Virka

Gamla kunskaper.
Jag tycker om att pyssla och skapa på alla möjliga sätt. Jag började fundera på vad jag skulle kunna tänka mig prova just nu.
Jag har virkat när jag var yngre. Så jag tänkte att det kanske kan vara något jag kan återuppta.
Så i måndags cyklade jag in till stan och köpte garn och virknål.
Jag uppdaterade minnet med att kolla lite på youtube. Det kluriga var att de flesta filmer virkades av högerhänta. Jag hittade några för vänsterhänta till sist.
Igår började jag få snits på det och kom igång bra.

Än så länge är det väldigt roligt.

Somrig dag

Poolbad.
Igår var det strålande sol. Cesar och jag gick upp till hans faster efter lunch. De har pool som vi ville passa på att bada i:)
Cesar somnade innan vi gick. Så jag passade på att bada själv medan han sov.  Det var så härligt med bubbelbad och sol.
När han vaknade ville han bada direkt. Han badade länge och hade så kul.
Jag bakade en kladdkaka på morgonen som jag tog med.
Så det var verkligen en somrig dag.

Northbike.
Varje gång vi åker förbi butiken som vi gör dagligen så säger Cesar att han vill gå in på motorcykel affären. Så igår gjorde vi det:)
Han hamnade i himmelriket bland alla motorcyklar, vattenskotrar, fyrhjulingar, mopeder mm. Han tyckte det var superkul!

Husmanskost

Vardagsmat.
Idag åt vi detta till middag. Köttbullar, gräddsås, potatis, ärtor och lingonsylt och inlagd gurka.
Jag gjorde gräddsåsen själv. Jag provade också att göra inlagd gurka. Det blev gott för att vara första gången. Nästa gång gör jag med ättika eller mera citron för att få lite mera smak.

Måltiden blev riktigt god!

Grillkväll

Spider-Man.
Igår kväll åkte vi till Peter och Linda. Vi grillade och hade supertrevligt.
Cesar fick en Spider-Man dräkt som Dante växt ur. Cesar blev väldigt glad och sprang runt och lekte Spider-Man hela kvällen:)
Vi grillade kyckling. Till det hade vi sallad, bröd, potatiskroketter och sås. Det var verkligen supergott.

Tack för en trevlig kväll!

Kvällspromenad

Sidsjön.
Igår kväll gick vi ett varv runt Sidsjön. Cesar somnade inte efter lunch. Så han var jätte trött och somnade i bilen på vägen dit.
Det var mycket folk som motionerade. Det var en skön tur trots att solen inte ville visa sig.

Jordgubbar

Äntligen!
Nu börjar äntligen jordgubbarna i jordsgubbslandet att mogna. Det brukar ta lång tid så det är spännande när man ser att de börjar få sin röda härliga färg.

Mums!

Röka räkor

Första gången.
I onsdags provade vi röken som vi fått tagit över från mamma. De har haft den i stugan.
Först lägger man kol i botten och sedan spån uppepå. Därefter är det en skål med vatten.

Mums!
Vi tinade räkorna först. Det tog ca 15 min att röka.
Vi rostade bröd, kokade ägg och hade en god aioli till. Det var verkligen supergott!

Stranden

Kvällstur.
Jag och Cesar åkte ner till stranden efter middagen. Vi kastade stenar och pinnar i havet och lekte med vågorna.
Det är väldigt rofyllt att vara vid havet tycker jag. Att titta på båtar som åker förbi och att titta på vågorna är fridfullt.

Minigolf

En mysig kväll.
Igår kväll åkte vi till Bergafjärden för att spela minigolf. De har väldigt fina banor där. Banan har tolv hål. Jag tyckte det gick bra för mig, gick runt på 36 slag men förlorade.

Cesar.
Han fick sitt kvällsmål innan vi åkte och fick pyjamas. Vi åkte till Bergafjärden och gick med honom på campingen en stund innan tills han somnade. Han sov hela tiden. Han märkte inte av att vi lyfte in honom i bilen.

Glass.
Vi åkte sedan in till stan, köpte glass och satte oss vid hamnen. Glassen var riktigt god med glass, Kolasås och dajm.
Cesar lyfte vi återigen ur bilen till vagnen och han fortsatte sova, tillbaka till bilen och ur bilen när vi kom hem och han sov!
Så han är otrolig på att flytta på när han sover. Det gör att vi tycker det är enkelt att hitta på saker på kvällarna.

Så det blev en mysig kvällstur.

Sommarbild

Smultron.
Hos Cesars farmor och farfar hittade vi smultron här om kvällen. Smultron är somrigt och jordgubbar likaså. Jag har ett eget litet jordgubbsland men i år verkar det ta lång tid innan det blir bär. Det är på gång så jag väntar med spänning.

Hemma igen.

Vi kom hem i torsdags.
Efter att ha varit borta i 10 dagar var det skönt att komma hem.
Vi avslutade campingturen med två dagar i Falun. Där mötte vi upp Annika, Mattias, Isak och Elias som också var ute och campade.
Barnen lekte och busade och cyklade. Vi umgicks, myste och grillade.
Vädret i Falun var väldigt växlande. Stundvis var solen framme. Så när Cesar hade sin sovstund passade vi på att vila i solen med korsord.
Vi tycker verkligen om campinglivet alla tre.

Nu hoppas vi på bättre sommarväder.

Härliga semesterdagar

Sol och bad.
Igår och i lördags har det varit 25-30 grader varmt här. Vi hade tänkt flytta oss i lördags men när vi såg att det skulle bli bra väder så stannade vi kvar.
Det finns en väldigt fin badstrand här på campingen. Så vi har solat och badat och njutit av vädret. Cesar tyckte det var skönt och kul att plaska och bada. Han har lekt och grävt i sanden.

I lördags kom det några med en husbil som ställde upp bredvid oss. Cesar blev snabbt kompis med Loui, 4 år. De lekte i lekparken och med varandras leksaker. Efter middagen letade de upp varann och lekte ännu mer. Igår gick vi till badstranden tillsammans. Så det var roligt för Cesar att ha en kompis för ett tag:)
Vi har haft det väldigt bra på den här campingen. Men nu är det dags att flytta oss.