BRA BESLUT!

I veckan har en förkylning gett sig till känna!
Alltid när jag blir det minsta förkyld så sätter det sig på lungorna och jag får en hosta som är fruktansvärt jobbig. 
Den blir intensiv och framför allt långvarig. Före jul när jag hade hosta så höll den i sig i nästan två månader. 
Den gången krävdes det två penicillinkurer, hostmedicin, kortison och inhalationskortison. 
Så när jag nu känt av hostan i veckan så kändes det bäst att kolla upp den innan den blir intensiv och långvarig för så vägrar jag ha det igen. 
Så jag tog ett beslut att ta hand om hostan med det samma. 
Jag åkte till VC i fredags efter jobbet. På den vårdcentral jag tillhör har de drop in till läkare varje vardag kl 13-16 vilket jag tycker är en fantastisk förmån som patient. Om jag känner att det är viktigt och angeläget att besöka läkare så behöver jag inte boka och vänta på en läkartid. Istället kan jag åka på en drop in tid och få hjälp snabbt.
Det kan variera hur mycket folk det är som väntar på att få komma in. I fredags när jag var där så var det fullt i väntrummet och det var väl inte det jag allra helst hade önskat en fredag eftermiddag då jag ville hem efter en lång arbetsvecka. 
Men det kändes viktigt att få kolla upp hostan och då var det värt att vänta. 
Jag kom in sist av de som satt i väntrummet och så kom det en läkare för att kalla in nästa patient i kön. Han sa mitt namn och jag blev förvånad. Jag tänkte snabbt för mig själv att jag kom ju in sist av alla som satt där och får komma in först, är det verkligen rätt det? Men jag reste mig upp och följde med, med ett leende på läpparna för att jag hade sådan tur. 
 
Jag fick ordination på hur jag ska ta inhalationsprayerna nu när jag har hosta. Sprayerna har jag fått tidigare för att lindra hostan när den har suttit långt ner i lungorna och de hjälper mig även denna gång. 
Jag fick även en kur med kortisontabletter och hostmedicin som nu förhoppningsvis kommer göra att hostan är borta om några dagar.
 
Ibland känner man att man tar rätt beslut att ta hjälp i tid, den här gången var en sådan. 
 
Trevlig söndag till er alla!

Elin

Krya på dig!

Svar: Tack!
Marie

2015-02-22 / 10:22:14
URL: http://ptelin.disciplin.se
Käthes Mode

Krya på dig!!

Svar: Tack!
Marie

2015-02-22 / 10:34:04
URL: http://www.kathe.nu
malin

Men åh så trist med dessa sjukor :( Krya på dig!!

Svar: Ja jag hatar att vara sjuk. Tack!
Marie

2015-02-22 / 20:10:10
URL: http://majzans.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback