Utflyktsdag till Skuleberget!


Igår gjorde vi våran planerade utflykt till Skuleberget!
Vi hade ett fantastiskt väder! Ingen av oss hade varit där tidigare men vi läste lite om berget innan vi for. Vi ville ta oss upp på toppen och efter att ha besökt informationen så valde vi att ta oss upp till fots på den blå stigen. Det var 600 meter upp till toppen. Det var brant och jobbigt att gå men ändå lätt att sätta ner fötterna på stenar och sånt.




Efter 300 meter kom vi till en grotta som är välsbesökt.

Utsikten därifrån var helt fantastisk och då var vi ju inte uppe på toppen än! Vid grottan träffade vi en som tog bilder på oss och vi fotade honom. Jag tog även bilder ut mot utsikten men tyvärr blev bilderna inte så bra.
Vi fortsatte vår promenad upp mot toppen och från grottan var det 300 meter. Det var en härlig känsla att komma fram! Det var mycket folk där som njöt av utsikten. Vi åt våra goda baugetter som vi tagit med oss. Vi tog även en skatt som låg där uppe.
Det gick linbana både upp och ner för berget för dom som inte vill gå upp. Så vi valde att åka den ner. Det vi kom på när vi kom upp att där linbanan vid foten av berget tar slut så hade vi flera km till bilen som vi skulle få gå. Men vi träffade en kvinna på berget som hade sin bil vid linbanans slut som erbjöd sig att skjutsa oss till bilen. Det var supersnällt av henne.
Att åka linbanan var en härlig känsla. Det var helt tyst, inte ett ljud från korgarna utan det var bara att njuta av lugnet och utsikten!





Så utlykten var jättehärlig med bra väder, fantastisk utsikt och spännande promenad.
Mellan Skuleberget och Övik var det 4 mil så vi gjorde en spontantripp dit:) Det är inte varje dag man gör det. Jag ville ta mig ett dopp någonstans. Så när vi kom till Övik så gick vi först in på fjällrävens stora butik där. Sedan åkte vi till Gullvik som var en camping vid havet. Så vi la oss där på stranden ett tag och jag badade två gånger. Det var inte så varmt men jag gjorde i alla fall mitt första dopp för i år:)
När vi kände oss nöjda gjorde vi oss klar för att åka in till stan för att äta. Vi hade med oss ombyte och höll till vid bilen när vi gjorde oss klar och då kan det se ut så här:)


Vi åt grillbuffè på Olerys där i stan. Det var väldigt gott och fanns mycket gott att välja på. Vi gick en runda vid hamnen innan vi for hem och vi satte och tittade på båtar och folk en stund.


Så vi hann med mycket roligt och spännande igår och det är en dag jag sent kommer glömma!

Go morgon!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback