En bra resa med facebookbilen!

Tidigt i lördags morse drog vi iväg på våran lilla resa med facebook bilen!
Första målet var Åre. Så vi åkte mot Östersund och åt hotell frukost där. Till Åre därifrån är det ca 10 mil.
Det var några spännande saker som vi planerat att göra. Den första var att uppleva Åreskutan. Så bi tog kabinbanan upp till toppen! Jag tog några bilder på vägen upp. Utsikten var helt fantastisk!!

När vi kom upp så var det ytterligare 150 höjdmeter för att ta sig allra, allra längst upp. Hade vi tagit oss till Åreskutan, Självklart ville då också ta oss så långt upp som möjligt!
Det här var målet! När vi kom upp var det en härlig känsla. Vi satt en lång stund och kollade på utsikten och njöt av att vi var på toppen. Man kunde se en stor snöfläck en bit därifrån och där gick det en flock renar och hade det bra.

När vi kände oss nöjda och mättade av den vackra och fantstiska platsen gick vi tillbaka ner till kabinbanans station. Där fanns det en restaurang där vi köpte oss lite gott fika.
Vi tog oss sedan ner med kabinbanan....ja det fanns flera alternativ att ta sig ner. Man kunde vandra eller cykla också men vi valde det enklaste sättet:)
Vi hade med oss tältet så första natten bokade vi plats på en camping. Så vi gick en sväng i Åre centrum och sedan tog vi oss dit.

Vi lånade tältet av Stefans syskonbarn, ett tvåmanna tält som var lätt att slå upp. När vi gjort det gjorde vi oss klara att åka in till Åre igen och Hotellet Holiday club. Där hade vi bokat bord på en grillbuffè. Det var riktigt gott och vi njöt verkligen av maten och att vi hade börjat våran semester.
Det var första dagen det. På söndag morgon började vi vår bilresa mot nästa mål som var Gäddede. För att komma dit var närmaste vägen att åka genom Norge.
Men första spontana stoppet blev vid Tännforsen som bara var några mil ifrån Åre. Ingen av oss hade varit där tidigare men det var en fors som var så mäktig att skåda så det måste verkligen fler uppleva!

Vi åkte nu vidare och så småningom passarade vi gränsen mot Norge. Vägen slingrade sig genom bergen och de fantastiskt vackra fjällena. Vi gjorde några korta pauser, mycket för att just få se det vackra, norska landskapet.

Det tog ganska lång tid att ta sig genom Norge. Vägen var krokig och smal och hastigheten ganska låg. Men det gjorde oss inte alls nåt för det var så otroligt vackert.
När vi kom till den första större staden stannade vi till för att köpa oss något att äta. Det är ju jättedyrt i Norge och på söndagar så var alla butiker stängda men vi hittade ett matställe. Sedan ville vi bara komma fram i Gäddede där vi skulle bo över natten i en stuga så vi rullade vidare.
När vi kom till campingen packade vi ur bilen och sedan åt vi på en pizzeria. Gäddede var verkligen inte stort. Det fanns typ bara pizzerian att välja på om man vill äta och det fanns en affär och en kiosk men det var också det enda.
Vi tog det lugnt på kvällen, gick en promenad och laddade för ytterligare ett mål på våran resa som skulle ske tidigt dagen efter.
Det var att besöka Hällingsåfallet som låg precis vid gränsen till Norge. Så vi fick åka två mil tillbaka för att komma dit.
Ån vid Hällingsåfallet rinner genom Europas längsta kanjon. Jag kan säga att det är en av de vackraste och mäktigaste platser jag har varit på!

Det så härligt att stå där och se på vattenfallet och den kanjon som omringade det hela. Vi fotade som bara den men sedan var vi snabbt därifrån för myggen höll på att äta upp oss.
Vi for sedan vidare mot nästa mål och det var hem. Vi stannade till i Strömsund och för att äta frukost och gick in på Dollarstore där.
Resan hem gick bra. Vi gjorde en sista bensträckare vid thailändska paviljongen i Bispgården.

Vi har haft en mycket bra och spännande resa, en ganska spontan sådan eftersom vi på torsdag fick veta att vi blivit lyckliga vinnare av facebook bilen och på lördagen for vi. Men det är roligt att också göra spontana tripper också och det här har verkligen varit värt allt!