ÅRET 2016!

År 2016 blev det bästa året i mitt liv!
15 oktober 2015 visade graviditetstestet ett positivt resultat. Så då insåg vi att vi hade ett spännande 2016 framför oss.
De tre första månaderna är ju alltid en osäker period men den 19 januari då ultraljudet gjordes, kändes allt så mycket säkrare.
 
Så här gick vi ut med det på sociala medier.
Det var lite klurigt att välja hur vi ville göra det, men till sist bestämde vi oss att göra så här:)
 
I februari blev det en tur till Östersund.
När jag pluggade så var vi ett gäng som umgicks och därför hittade vi ett datum då vi kunde ses och ha lite trevligt så här några år senare. Vi träffades hemma hos Emma. Jag åkte tåg dit och hem. 
Vi hade det supertrevligt med shopping, afternoon tea och en mysig kväll med god mat och en massa prat. 
Det var verkligen så kul att träffa alla igen. 
 
I februari blev det trädfällning.
Vi hade en stor ek på baksidan av huset som vi länge funderade på att fälla. Den var väldigt fin men grenarna började bli stora och sträcka sig över hustaket och då kände vi att säkerheten måste gå först.
Så vi kontaktade en trädfällare som varit här tidigare. De är så skickliga på det dom gör så det gick smidigt. 
 
De fick ta eken och även den sista tallen.
Vi valde att ta rätt på riset själva och det var ett enormt jobb. Jag var ju gravid då och ville inte hålla på att lyfta tungt. Så Stefan gjorde det mesta själv, så bra jobbat!!
 
I slutet av februari var jag gravid i vecka 24.
Vi var duktiga på att komma ihåg fota bilder på gravidmagen och det kommer vara roligt för oss alla tre att titta på om några år. 
Den här bilden är den jag är mest nöjd med.
 
Att köpa barnvagn var en stor milstolpe i graviditeten för mig.
Vi hade inte bråttom att hitta någon. Vi ville vänta tills vi hittade den som vi ville ha och inte bara köpa en för att man vill ha en snabbt.
Vi åkte till olika butiker som sålde vagnar och tittade ut vad vi ville ha. Vi bestämde oss till sist för att vi ville ha en Emmaljunga med lufthjul och svängbara hjul fram. 
Eftersom det är så mycket pengar i en ny vagn så valde vi att först leta efter en begagnad. Vi letade på nätet men hittade inget som passade oss.
Till slut lade jag ut en köpesannons på det vi exakt letade efter. Det tog endast några timmar så fick vi svar. Det var en tjej i Söderhamn som ville sälja en exakt sådan som vi ville ha. Så vi åkte ner dagen efter och tittade på den och den såg väldigt fin och fräsch ut och var knappt använd. Så vi slog till och det blev ca halva priset i jämfört med i butik och var som ny. 
Vi har och är väldigt nöjd med vagnen och Cesar älskar den.
 
Årets semestertripp blev till Ullared.
Eftersom bäbisen väntades komma 16 juni så ville vi inte planera någon sommarsemester som vi brukar göra utan istället vara hemma och mysa med bäbisen. 
Så vi åkte därför på en liten tripp i mars månad i stället till Ullared. Vi tyckte det passade bra då vi behövde köpa grejer till bäbisen och till hemmet.
Vi hade fulla bilen med gula påsar när vi åkte hem:)
 
I april var det dags för första 35-års kalaset!
Stefan fyllde år. Vi bjöd våra familjer på goda smörgåstårtor och gott fika.
 
Jag tycker om att baka tårtor!
Den 13 maj, ca 1 månad kvar innan beräknat datum på bäbisen så slutade jag jobba. Jag fick graviditetspenning beviljad så då valde jag att ta ut det på heltid från det datumet. 
Jag ville visa min uppskattning på jobbet och hade därför bakat denna tårta som jag tog med mig. Det är så kul att dekorera och god blev den.
 
Gästrummet gjordes om till barnrum.
Vi har mest använt rummet genom åren som förvaring. Rummet skulle passa bra som barnrum och därför drog vi igång med en total renovering av golv, väggar och tak. Stefan gjorde ett enormt jobb med att slipa väggarna som jag inte kunde hjälpa till med som gravid. Jag kunde förresten inte göra så mycket annat med renoveringen heller även om jag så gärna hade velat. Han gjorde mycket själv och några saker tog vi hjälp med, tapetseringen, taklistor, lägga golvet och foder runt fönstren. 
 
Så här blev resultatet!
Vi är supernöjda med valet av tapeten och hela rummet är vi så nöjd med!
 
En terass byggdes i juni.
Vi har länge pratat om att ha en uteplats att kunna sitta vid på somrarna. Vi hade inte tänkt bygga den i år men vi tog ett snabbt beslut om det då det kunde vara mysigt att kunna sitta där med bäbisen under ett stort, härligt parasoll. 
Så bygget sattes igång, åter igen av sambon som gjorde det mesta själv. 
Vi blev väldigt nöjda och den kom till mycket användning och kommer så bli framöver också.
 
Den här bilden togs på min 35-års dag, 12 juni.
Vi var osäker på om vi skulle ha något firande då det var så nära beräknat datum, 16 juni men till slut tänkte vi att vi inte kan låta bli att göra saker. Så vi firade med familjerna med god mat på uteplatsen. 
 
Här började jag känna mig rätt så tung och otymplig. 
Veckan gick fort ändå och torsdag 16 juni, på beräknat datum hade vi sommaravslutning med jobbet. Det funderade jag många vändor på om jag skulle vara med på med tanke på datumet men jag tänkte samma där att det kunde gå över tiden och att jag inte bara kunde gå hemma och vänta ut det hela. 
 
Söndagen den 19 juni kom han till världen!
Här är han endast 3 timmar gammal. 
Vi åkte in natten till lördag då vattnet gick men det hände inte så mycket förrän lördag eftermiddag. På natten till söndag, kl 01.45 var förlossningen aktivt igång och efter en 7 timmar lång förlossning så låg han på mitt bröst. 
Det ögonblicket var magiskt och underbart!
 
Här är han 2 månader gammal.
Den första tiden var underbar, härlig, omtumlande och glädjefylld på samma gång. Allt behövde få ta sin tid att lära känna varandra och att komma in i den nya vardagen med en bebis. 
Vi hade möjlighet att vara hemma mycket tillsammans under sommaren då sambon tog ut de 10 pappadagarna och så hade han även semester. Så det var den mest underbara starten man kan tänka sig, att få vara tillsammans så mycket den första tiden.
 
Cesars nätter har varit väldigt bra!
De veckorna sov han på oss på nätterna. Vi turades om att sova med honom så att vi själva också skulle få lite sömn.
I slutet på juli bestämde vi oss för att prova att lägga honom i vaggan. Då hade vi låtit honom ligga i den korta stunder före.
Det tog inte alls många nätter innan han fick in rutinen. Vi la honom mellan kl 20 och 21. Han vaknade för mat och somnade om snabbt. Så det gick över förväntan.
 
8 oktober tog vi nästa steg.
Det var väldigt mysigt att ha honom liggandes i vaggan bredvid sig i sovrummet. Jag fick dåligt med sömn då jag hörde minsta lilla ljud som små bebisar har när de sover. 
Då fick vi tipset av BVC att flytta in honom till sitt rum. När sköterskan sa det så tyckte jag att det kändes tidigt, han var ju fortfarande så liten men ville absolut ge det en chans. Vi förberedde oss på att det kunde ta några kvällar innan han kände sig trygg i den nya sängen och att sova själv i eget rum. 
Jag kan säga att det var det bästa vi kunde ha gjort! Det viktigaste var att det fungerade för Cesar och det gjorde det. Vi fortsatte att lägga honom vid kl 20. Han fick somna i våran famn först efter att han ätit kvällsmålet och sedan la vi över honom. Han har aldrig hittills varit den som varit ledsen vid läggning.
Han vaknade vid 02 för mat och somnade om till 06-07. 
Så vi hade fantastiska nätter under en lång tid och vi är så stolta över honom att han är så duktig på nätterna.
Han är duktig nu också men vi får gå in några gånger och ge honm nappen och nu har han börjat röra sig i sängen så han säger till när han hamnat på tvären:)
 
1 oktober döptes Cesar.
Vi valde att ha ett litet dop endast för våra närmaste familjer. Han döptes i Njurunda kyrka. Eftersom vi hade ett litet gästantal höll vi till i doprummet istället för i den stora kyrkan. 
Det var ett fint, litet dop som vi var mycket nöjda med.
 
Vi hade dopfika hemma hos oss.
Vi dukade fint och bjöd på gott fika. Cesar fick många fina dop presenter.
 
19 december fyllde Cesar ett halvt år!
Tiden går så fort! Det är roligt att tänka tillbaka på den här tiden och sammanfattningsvis så har vi en väldigt glad, nöjd, trygg och nyfiken pojke som älskar att busa och bada. 
Han har lärt sig mycket bara den senaste månaden. Han kan vända sig från rygg till mage och tvärtom. Han kan även sitta själv under några minuter och han utvecklas hela tiden. Det blir spännande att följa allt han kommer lära sig kommande halvår.
 
Julen i år var något alldeles speciellt.
Då det var Cesars första jul så var det en så speciell och mysig tid. Vi kände att det var viktigt att han fick vara med oss när vi klädde granen och att han fick träffa tomten och andra små traditioner som hör julen till. 
Vi firade julafton här hemma hos oss tillsammans med våra familjer och det var en mysig dag på alla sätt.
 
Vi avslutar året med sjukstuga..
...jag med halsfluss och Cesar med förkylning. 
 
 
 
Sammanfattningsvis har År 2016 varit det största i mitt liv! Att från januari till juni får förbereda för den största händelsen man kan vara med om och att från juni till nu och att resten av framtiden få tillbringa mitt liv tillsammans med vår underbara, snälla och nyfikna son, den lyckan är obeskrivlig!
 
 
 
GOTT NYTT 2017!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUNITJEJ

Ett sådant fint underverk ni fick!

Svar: Tack så mycket:)
Marie

2016-12-31 / 21:06:00
URL: http://www.junitjejen.se
Matilda Berlin

Åh vilket härligt år du verkar ha haft! Kram fining

Svar: Ja det bästa i mitt liv:)
Marie

2017-01-01 / 18:01:07
URL: http://matildaberlin.blogg.se/
Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Verkligen spännande år du haft :D

Svar: Ja det har det verkligen varit!
Marie

2017-01-02 / 21:25:51
URL: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback