KANELBULLENS DAG!

 
 
Kan ni gissa vad jag gjorde på kanelbullens dag?
En bakälskare som jag måste ju självklart baka bullar då det finns en dag som den härligt goda bulle ska firas.
Jag satte första degen 6.30 i morse. De som känner mig vet att jag är morgonpigg så för mig var det dags att börja baka så fort jag vaknat:)
 
Första degen blev med klassiska fyllningen, smör, socker och kanel och mycket fyllning ska det va.
Den andra degen vile jag prova två olika fyllningar som jag inte tidigare gjort. Den ena halvan blev med vaniljsocker och den andra med sirap.
Men jag stötte på problem. En så rutinerad baktjej som jag är kollar alltid att alla ingredienser finns hemma INNAN  jag börjar baka. Det finns inget värre när jag står det med degen eller smeten eller vad det nu kan vara och så fattas det det något!
Jag tog fram allt till vaniljbullarna, öppnade locket till vaniljsockret och insåg att det nästan var slut!! Så typiskt! varför kollade jag inte det innan jag började baka eller i fredags innan jag handlade det andra jag behövde??
Jag använde det som fanns, blandade det med smör och socker och bredde på degen som jag kavlat ut. För att sätta lite mer smak på bullen strödde jag över kardemumma och det blev bra.
 
Den andra delen av den degen valde jag att fylla med sirap och kanel. Jag läste på några bloggar innan och det ska vara riktigt gott. 
Jag kavlade ut degen, bredde på smöret och blandade sirap och kanel som för övrigt också tog slut då. Det räckte precis till den sista fyllningen.
Det var så himla roligt att breda ut fyllningen över degen. 
Men det var desto mindre roligt att rulla ihop den. Fyllningen följde liksom med så allt hamnade på slutet av rullen. 
Jag skar upp den i bitar och det kändes mest bara kladdigt, men jag tänkte att det får bli som det blir och jag måste ju prova nåt nytt nån gång. 
Jag skjutsade in dom i ugnen och såg hur fuktiga och rinniga bullarna blev, det kändes inte kul.
Jag tog ut dom när de fått varit lite extra tid i ugnen för att de var ganska stora. 
Jag lät de svalna ordentligt innan jag var tvungen att provsmaka och de smakade riktigt gott faktiskt och när de fått svalna och fått vila lite så såg de också rätt okej ut. 
Så jag gjorde iordning några lådor med nygräddade bullar och frös in.
 
Jag vill också dela med mig av några bulltips!
Alltid när jag bakar bullar så tar jag fram smöret lång tid innan så att det ska hinna bli riktigt mjukt för att bre på degen. 
Den här gången vispade jag det med elvispen för att få det riktigt mjukt och det kan jag verkligen rekomendera. Det gick så lätt att bre ut och degen gick inte sönder som den annars lätt kan göra när smöret är för hårt.
Jag har också de senaste gångerna med bullbak fryst in bullarna i lådor istället för i påsar som jag alltid annars har gjort. Lådor tycker jag är bättre. Då går det lätt att ta fram bara den/de bullar som jag vill. Annars har det lätt blivit hela påsen och det blir alltid någon bulle över då. 
 
Detta var mitt inlägg om gårdagens bullbak och några tips!
 
God morgon!
 
 
 
 

Susanna Maria J

Mmm så gott! Jag vet inte hur många bullar jag åt igår :) Hihi. Det är ju så himla gott!

2014-10-05 / 09:05:44
URL: http://oslofru.com/
ɑ n n i k ɑ

SV: tack så mycket :)

2014-10-05 / 11:32:48
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
elin

Åh, vad gott!

2014-10-09 / 10:57:19
URL: http://elinpt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback