HÖSTTÅRTA!

 
 
 
 
En hösttårta har jag bakat idag!
Stefans mamma fyller år idag, Grattis!
En tårta till kalaset var beställd. Jag har under veckan funderat vilken typ av tårta jag ville baka. Eftersom det är höst och det är väldigt mycket fina färger på alla löven ute nu så var det ett tema som jag ville rikta in mig på.
Jag ringde och beställde marsipan på mitt favoritställe och hämtade ut den igår. Jag beställde röd, grön, brun, vit och orange. 
 
Jag började med att göra alla figurer. Jag har aldrig tidigare gjort flugsvampar av marsipan så det var jag väldigt sugen på att prova. Jag lyckades bra med alla svamparna, jag kom snabbt in i tekniken hur jag skulle forma alla delarna för att få det bästa resultatet och de blev så bra!
Jag gjorde löven med en utstickare och de blev också bra. Jag hade en tanke hur jag skulle dekorera med löven på tårtan. När jag väl började lägga dom så tyckte jag det var bättre att lägga de runt tårtan som på bilden och det blev jag riktigt nöjd med. Det liksom ramade in hela tårtan. 
Jag gjorde även en rönnbärskvist. 
 
Tårtan bestod av 4 lager. Jag varvade med lemoncurd grädde och dumlefluff. Längst upp på tårtan är den spacklad med smörkräm. Jag brukar ha grädde längst upp men har lärt mig att grädden gör att marsipanen "svettas" och blir fuktig och smälter. Därför provade jag med smörkräm den här gången och det blev stor skillnad på marsipanfigurerna. De blev inte alls fuktiga och behöll formen mycket bättre.
Uppepå smörkrämen är det kokos som jag har färgat grön med hushållsfärg. Det var mycket enkelt. Jag la kokos i en påse, hällde i några droppar hushållsfärg och skakade påsen. Det kommer jag göra fler gånger när jag bakar cupcakes eller tårtor. 
 
Det gick bra att spritsa grädden runt tårtan. Det är en teknik att spritsa så att det ska bli riktigt snyggt och nu börjar jag lära mig och få till det riktigt bra.
 
Jag fick mycket bra betyg och beröm för både smak och utseende av tårtan på kalaset. 
Tack för det!
 
God kväll!
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback