KNÄCK!

 
 
Igår gjorde jag något jag aldrig har gjort!
Jag ville så gärna prova att baka knäck.
Jag har hört lite olika om hur det är, att det är kladdigt, svårt att få rätt konsistens, formarna välter och svårt att fylla formarna och att det är svårt att få till en bra knäck första gången man gör det.
Så jag gick inte in med så höga förhoppningar att det skulle bli bra första gången.
Jag stannade till på stan på vägen hem och köpte en billig sportflaska för det tänkte jag måste vara en lätt meotod att fylla formarna med. 
För att formarna skulle stå stilla på brickan så penslade jag brickan med matolja.
Jag hällde i lika delar socker, sirap och grädde och stoppade i en stektermometer och lät smeten koka till 125 grader. 
Jag gjorde först en sats på 2 dl för att prova. Den blev utan mandel. Den satsen blev riktigt bra. Då fick jag mersmak att göra en sats till så då lade jag först i mandel i formarna innan jag hällde i smeten, just för att jag var osäker på om mandeln skulle fastna i de små hålen på flaskan. 
Den andra satsen lät jag koka någon minut kortare för att få konsistensen ännu mer perfekt och det blev den. Den lossnade lätt från pappret och var lagom seg.
 
Jag är riktigt stolt över mig själv att jag lyckades så bra första gången. Det blev supergoda.
Jag gillar att använda små tips när jag bakar för att underlätta. Den här gången är alltså tipsen att använda en sportflaska, pensla brickan med olja och lägg i mandel i formarna innan du häller i smeten, om du använder en sån flaska. 
 
God morgon!
 

Elin

Åhh, knäck! Vad gott. :)

/ f.d. ptbyelin.se

2014-12-09 / 10:34:59
URL: http://ptelin.disciplin.se
ɑ n n i k ɑ

SV: tusen tack :)

2014-12-09 / 17:32:11
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Andrea

Knäckformar som välter är hemskt irriterande. Men det finns en smart lösning!!
pufz.se/produkt/pralinform-knack/

2014-12-10 / 14:59:04
URL: http://pufz.se/produkt/pralinform-knack/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback