RECEPT FRÅN GÅRDAGENS BAVERK!

 
 
KEXCHOKLAD CHEESECAKE BARS
ca 10 st små bars eller en 20 cm form
 
DIGESTIVEBOTTEN
 
150 g digistivekex
50 g smör
2 tsk socker
 
400 g kexchoklad
 
CHOKLADCHEESECAKE
 
400 g philadelphiaost
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl socker
80 g mörkt choklad
50 g nougat
2 ägg
 
KEXCHOKLADTRYFFEL
150 g mörkt choklad
1 msk smör
1 dl grädde
50 g kexchoklad
 
DEKORATION
ev. mer kexchoklad
smält nougat
 
 GÖR SÅHÄR
Smält smöret. Krossa digestivekexen och blanda med smöret. och sockret Tryck ut i en form.
 
Lägg på kexchoklad.
 
 Smält chokladen och nougaten tillsammans
Rör ihop philadelphiaost, socker, ägg, vaniljsocker och till sist den smälta chokladen.
Grädda ca 40 min 175 grader. När stickan är torr så är den klar.
In i frysen 1 timme.
 
Ta fram en kastrull till tryffeln. Smält chokladen tillsammans med smöret och grädden.
Låt svalna helt.
Lägg i krossade kexchoklad och rör om.
 
Häll över ett lager tryffel på kexchokladen. Låt stå i frys minst 1 h.
Skär ut önskade bitar och strö ev. över med kexchoklad och smält nougat
 
Eftersom vi hade gäster som inte kan äta nougat så valde jag att stryka på ett tunt lager med karmeliserad mjölk istället. I min smak blev det lite för sött då kakan i sig är ganska mastig men det går säkert att välja det man själv vill ha på.
 
 
 
 
 
SALTADE BROWNIES KAKOR
(ca 20 st)
350 g mörkt choklad
40 g smör
2 ägg
150 g strösocker
1 tsk vaniljsocker
35 g vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
 
 
DEKORATION
2 dl dulce de leche
0,5 havssalt
 
GÖR SÅHÄR
 
Smält chokladen i en kastrull på svag värme tillsammans med smöret. Ställ åt sidan
Vispa upp ägg, socker och vaniljsocker i ca.10 min.
Rör ner mjölet och bakpulvret. Häll sist ner chokladen.
 
Låt stå i kylen i 10 min.
 
Klicka ut en matsked på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader i 8-10 min. Det ska vara mjuka när du tar ut dem. Låt dem vila 10 min på plåten.
 
Lägg en på en liten klick dulce de leche på varje kaka och strö över några flingor med salt på varje kaka.
 
 
Brownie kakorna blev utsökt sega och goda!
 
Jag har hittat dessa recept på http://sweet-and-simple.se

Tack för att jag fick lägga ut dina recept på min blogg!
 
God morgon!
 
 
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback